• Home
  • Ons IKC
    • Missie en visie
    • Aanbod onderwijs en opvang
    • Kinderopvang
    • Zorg
    • De wereld ontdekken
    • Het team
  • Praktische info
    • Informatie gids
    • Aanmelden
    • Vakantierooster
    • Schooltijden
    • Verlof
    • Beleid
  • Ouders
    • Communicatie
    • Medezeggenschapsraad
    • Oudervereniging
    • Partnerschapsteam
    • Oudercommissie Sinne Bach en Averkampstraat
  • Actueel
    • Nieuws
    • Agenda
  • Contact
  • BMS
    • Over de BMS
    • Passend Onderwijs
    • Privacy

Aanbod onderwijs en opvang

Wij vinden het belangrijk dat ieder kind zich zo optimaal mogelijk kan ontwikkelen vanuit een eigen intrinsieke motivatie. De maatschappij om ons heen verandert. Dit is van invloed op onze kinderen. Kinderen vragen om een uitdagende leeromgeving waarin ze uitgedaagd worden en waar nodig ondersteund worden. Binnen ons IKC maken we gebruik van talenten, stellen we onderzoeksvragen en zijn we voortdurend op zoek naar een stuk verdieping. Differentiatie is binnen het ons onderwijssysteem van cruciaal belang. Op deze manier kunnen alle kinderen zich binnen hun eigen mogelijkheden blijven ontwikkelen.

Binnen ons onderwijs maken we gebruik van coöperatieve werkvormen en zorgen we ervoor dat ook beweging, naast de gymlessen geïntegreerd is. In de ochtend worden de basisvakken als rekenen, spelling, lezen aangeboden. Dit gebeurt vanuit de structuur die in één doorgaande lijn zichtbaar is binnen ons onderwijs. De basisinstructie vindt voor bepaalde vakken plaats in de kring. Vanuit deze kring gaan kinderen aan het werk en is er tijd en ruimte voor de leerkrachten instructies te geven op de verschillende niveaus.

Spelend en bewegend leren in ons hele IKC
Op ons IKC werken we vanuit spel. Peuters en kleuters leren en ontdekken de wereld door middel van spel. Kinderen hebben baat bij een omgeving waarin zij (vrij en begeleid) kunnen spelen. Hierbij wordt gewerkt in hoeken. Deze manier van werken in ook in groep 3 t/m 8 zichtbaar. Kinderen hebben hierbij geen vaste werkplek meer.
Tijdens de lessen en tussen de lessen door wordt geleerd doormiddel van bewegen. 
 

Dialogische meertalige omgeving
Goed onderwijs wil zeggen dat er gewerkt wordt aan alle kerndoelen, niet alleen taal en rekenen, ook aan burgerschap en sociaal emotionele vorming vanuit de dialoog. Aan deze dialoog koppelen we in IKC Sint Thomas de meertaligheid onder kinderen. Fries en Engels krijgen op een geïntegreerde wijze een vaste plek in ons dagelijkse aanbod. In de toekomst kunnen hier nog meerdere talen aan gekoppeld worden.
Uitgangspunt is om uit te gaan van de thuistalen van kinderen en kinderen nieuwsgierig te maken voor elkaars cultuur en achtergrond waardoor er vanzelfsprekend een dialoog ontstaat. Op IKC Sint Thomas mag je trots zijn op jezelf! Binnen dit traject werken we samen met het lectoraat meertaligheid & geletterdheid van NHL/Stenden.

Duurzaam en Toekomstgericht
IKC Sint Thomas zoek de samenwerking met bedrijven. Samen willen we er voor zorgen dat onze kinderen zijn voorbereid op een duurzame toekomst.
 

Leskracht en thematisch werken
Op de middag werken in de groepen 3 t/m 8 vanuit "Leskracht" aan onderzoeksvragen die door kinderen zelf zijn geformuleerd. We doen hierbij een beroep op de 21st eeuwse vaardigheden die kinderen nodig hebben voor hun verdere toekomst. Voor meer informatie: www.leskracht.nl
Ook sluiten de jongsten van ons IKC aan bij de Leskracht thema's. Dit geldt ook voor de BSO.

Kanjertraining en burgerschap
IKC Sint Thomas wil een veilige plek zijn voor kinderen, ouders en medewerkers. Op IKC Sint Thomas kunnen kinderen zichzelf zijn. Met de kanjertraining werken we pro-actief en bewust aan het vertrouwen tussen leerlingen. We werken aan relatie op basis van onderling vertrouwen.
 

Interne plusklas IKC Sint Thomas
Binnen ons IKC bieden wij kinderen die in aanmerking komen voor een aangepast onderwijsaanbod, vanwege meer- en hoogbegaafdheid, de mogelijkheid om deel te nemen aan de interne plusklas. Een dagdeel in de week komen deze kinderen in aanraking met gelijkgestemde leeftijdsgenoten. Er wordt gewerkt aan specifiek op (hoog)begaafden gerichte doelen en vaardigheden. Naast het werken aan deze algemene doelen wordt ook gewerkt aan individuele doelen. Deze doelen worden ook uitgewerkt binnen het dagelijks programma in de groep. De individuele doelen en vaardigheden worden met het kind besproken en bijgehouden in MijnRapportfolio.

Externe plusklas
Soms blijven we zoeken naar een extra ondersteuningsbehoefte van een leerling, ondanks extra uitdaging in de eigen groep en in de interne plusklas. Dan kan ons IKC er voor kiezen een leerling na een intensief screeningstraject aan te melden bij de regionale plusklas PROJECT 8941 van de Bisschop Möller Stichting (BMS). De plaatsingscommissie van deze plusklas gaat dan onderzoeken of een leerling al dan niet geplaatst kan worden.

PROJECT 8941 is een plusklas waar kinderen van 9 verschillende BMS-scholen uitdaging vinden en ontwikkelingsgelijken kunnen ontmoeten. Bij PROJECT 8941 kunnen zij specifieke interesses en fascinaties met elkaar delen en verder onderzoeken.

Samenwerkingen
Op ons IKC werken we samen met Dbieb. We hebben een eigen bibliotheek en geregeld zijn er gastlessen op het gebied van leesmotivatie. 
Verder is er vanuit Bv.Sport een buurtsportcoach aan ons gekoppeld en vanuit Kunstkade een cultuurcoach . Zij versterken ons op het gebied van sport en cultuur.
 

Contact

Averkampstraat 10
8916 EL Leeuwarden
058 - 212 17 34
directie@thomasschool.nl

BMS, onderwijs met kleur!
  • Privacy statement

    De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) vraagt meer verantwoordelijkheden om persoonsgegevens goed te beschermen.

    Op onze school wordt zorgvuldig omgegaan met de privacy van leerlingen. De school heeft leerlinggegevens nodig om goed onderwijs te kunnen geven en te begeleiden. Ook worden de gegevens opgeslagen voor de goede administratieve organisatie van de school. De meeste leerlinggegevens komen van ouders (zoals bij de inschrijving op school), maar ook leraren en ondersteunend personeel leggen gegevens vast over de leerlingen (bijvoorbeeld cijfers en vorderingen). Soms worden er bijzondere persoonsgegevens geregistreerd als dat nodig is voor de juiste begeleiding van een leerling.

    Hoe wij dit geregeld hebben en wat uw rechten als ouders zijn, staat beschreven in de volgende documenten:

    • Privacyregelement
    • Privacyverklaring
    • Rechten van betrokkenen
    • Beveiligingsincident melden - BMS-Onderwijs (yoursafetynet.com)
    • Gedragscode leerlingen
    • Reglement internet en sociale media op school
    • Responsible Disclosure
    •  Reglement cameratoezicht


    Voor vragen hierover kunt u contact opnemen met de directeur. Verder is er, om toezicht te houden op de naleving van de privacy, voor de hele BMS een functionaris Privacy & Gegevensbescherming aangesteld. Bij hem kunt u te recht met algemene vragen of klachten ten aanzien van de privacy. Daarnaast kunt u hiervoor terecht bij de autoriteitpersoonsgegevens.

    Kijk voor meer informatie over de BMS op de website www.bms-onderwijs.nl.

  • Cookie instellingen

Powered by Social Schools

Modal title